En el marc de les visites territorials, aquest divendres, la diputada d’ERC al Congrés, Teresa Jordà, ha visitat la comarca de la Garrotxa, on ha exigit el compliment dels compromisos amb les variants d’Olot i de Les Preses. ‘Aquestes són dues de les infraestructures més reivindicades pel territori, des de l’obertura del túnel de Bracons, el 2009. Són imprescindibles per la correcta vialitat a la comarca, per evitar les congestions produïdes a Les Preses i a la ciutat d’Olot’.
ERC denuncia que s’ha treballat durant anys amb projectes executius, estudis, alternatives... per tal de buscar el consens. Ara, però, sembla que aquest consens participatiu i esforç no sembla haver-se tingut en compte ni des de la Generalitat ni des de l’Estat’.
Jordà ha explicat que ‘saltant-se els criteris consensuats per la variant d’Olot, el Ministeri de Foment reconsidera ara el traçat i en proposa un de nou, que deixa de banda les solucions que contemplaven els túnels per enllaçar la N260 amb la Vall de Bianya. Aquesta és, per Jordà, ‘una solució per abaratir costos, no el que la ciutat d’Olot demanava’.
Per altra banda, la Generalitat, responsable de la variant de Les Preses també ha canviat els seus criteris respecte allò que es va consensuar fa 8 anys i ara preveu un nou traçat, de 4 carrils i més agressiu pel territori. ‘Es parla de suposat consens, que no existeix’.
Per ERC, la variant proposada no es planifica com una via d’utilitat comarcal, sinó que per la Generalitat és un tram més d’una gran xarxa entre Figueres i Lleida, que entra en contradicció amb el tipus de via intercomarcal que es va escollir per unir la Garrotxa amb Osona, ha explicat Pere Gómez, portaveu i regidor d'ERC a Olot.
Les demandes d’ERC són principalment el respecte a les persones, als veïns, com els del barri de l’Hostal del Sol, afectats per les opcions que malbaraten la qualitat de vida i limiten definitivament la connexió del barri amb la ciutat. A més, cal tenir respecte amb el territori tan sensible, i reclamar que els governs dels municipis afectats siguin ferms en mantenir les posicions en defensa del territori. Demanem que l’Estat executi l’enllaç a la N260 tal com s’havia previst inicialment, ja que a banda de ser un dèficit històric, és plenament viable econòmica i tècnicament. I per últim, que la Generalitat retorni a posicions ja consensuades per a la variant de Les Preses i desestimi la solució d’una gran autovia que trinxa tot el territori.
El diputat d'ERC al Parlament, Pere Bosch, i el diputat provincial, Salvador Ros, també han participat en aquesta visita territorial a la Garrotxa.