ERC denuncia l’incompliment de l'Estat en les inversions per la gestió dels trens de Rodalies

La diputada al Congrés, Teresa Jordà presentarà una Proposició no de Llei per tal que l’Estat ampliï fins als 4.000 milions d’euros els imports assignats per inversions en el contracte programa de Renfe amb la Generalitat

La diputada al Congrés, Teresa Jordà, en el marc de les visites territorials al territori ha denunciat avui a Portbou, l’incompliment de l’Estat en les inversions promeses per la gestió dels trens de Rodalies. Jordà presentarà una Proposició no de Llei al Congrés per tal que s’ampliï fins als 4.000 milions d’euros els imports assignats per inversions en el contracte programa de Renfe amb la Generalitat de Catalunya per la gestió de rodalies i regionals, en compliment amb els compromisos adquirits al seu moment pel Govern de l’Estat. Jordà ha dit que ‘els incompliments estatals i les limitacions del nou contracte-programa amb Renfe són un nou argument per a la independència de Catalunya’.

I és que l’any 2009, quan es va fer l’acord pel traspàs de les línies de ferrocarril de rodalies a la Generalitat es va acordar que la Generalitat assumiria exclusivament el servei a partir de 2011 i decidiria si renovava el contracte amb Renfe o si el formalitzaria amb un nou operador. L’acord havia de suposar la oportunitat d’un canvi de servei públic de primer ordre, una estructura d’estat necessària per oferir un bon servei de transport públic. L’acord de traspàs va incloure la previsió d’una inversió de fins a 4.000 milions d’euros fins al 2015 per la xarxa, un acord d’inversió incomplert.

Jordà ha afegit que ‘està clar que el Govern espanyol no té cap intenció d’invertir els 3600 milions d’euros que falten a rodalies provinents de l’acord de 2009, una mostra d’incompliment flagrant de Madrid’. ‘També queda clar que el govern espanyol aplica un model que no volem a Catalunya, que ha iniciat la liquidació de la xarxa convencional de ferrocarril, suprimint 48 línies de la península i deixant 1,65 milions de passatgers sense tren, mentre ha invertit 34.000 milions d’euros en el TGV que han resultat una ruïna en molts casos’.

Fa poques setmanes es va anunciar la signatura del contracte programa de la Generalitat amb Renfe (2013-2015). Amb aquest acord, els dèficits d’explotació del servei els haurà d’assumir el Ministeri de Foment, el qual pagar`460 milions d’euros. A aquesta quantitat caldrà afegir els 165 milions d’inversió durant aquest període amb el qual es vol fer el desplegament de Rodalies a Girona, Tarragona i Lleida. Per ERC, amb 165 milions d’euros en 3 anys no es podrà fer front a cap obra important d’estructura i d’infraestructura ferroviàries. Amb aquestes retallades en les inversions del contracte programa també es fa pràcticament impossible atendre correctament les mancances en les infraestructures de la línia entre Figueres i Portbou. ERC també reclama la coordinació de l'arribada i la sortida entre els trens que provenen de França i els de Catalunya, per tal que els viatgers no hagin d'esperar hores a l'estació.


‘Volem posar en evidència aquesta realitat, denunciant des dels territoris afectats, els incompliments estatals, que reiteren de nou la necessitat que el nostre país adopti el camí de la seva independència per poder fer front a les necessitats de les persones i del nostre territori’.